1ste weekend in hanoi ! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Samantha Zennipman - WaarBenJij.nu 1ste weekend in hanoi ! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Samantha Zennipman - WaarBenJij.nu

1ste weekend in hanoi !

Door: Samantha

Blijf op de hoogte en volg Samantha

10 September 2014 | Vietnam, Hanoi

Inmiddels heb ik een weekend hanoi achter de rug, en we hebben veel gedaan en gezien!

Zaterdag ochtend/middag ben ik met 3 huisgenootjes wezen winkelen in the Old Quater van Hanoi. Dit is het oude gedeelte van de stad en vol met kraampjes, winkeltjes en eetgelegenheden op zijn vietnamees. Het zijn kleinere en smallere straatjes wat het erg gezellig maakt om hier rond te lopen terwijl alle geuren je tegemoet komen (kan je vertellen... de 1 is wat meer te verdragen dan de ander xD ) zijn hier heen gegaan met een taxi aangezien ons huis er een eindje vandaan ligt. Het is trouwens altijd maar afwachten of de taxi chauffeur snapt waar je heen wilt. Zodra je het zegt en op de kaart (van heel hanoi) die we hebben gekregen van de organisatie aanwijst knikken ze heel enthousiast ja en herhalen ze een paar keer wat je zei en beginnen ze met rijden. Ergens halverwege beginnen ze druk in het vietnamees te praten. Eerst denk je die zal wel iemand aan het bellen zijn, maar zodra ze steeds achterom kijken begint er een lampje te branden dat het voor jou bedoelt is !! Dan weten ze ineens niet meer waar je heen wou en willen ze nogmaals de kaart zien. Maargoed dat doe je dan maar.. want ergens anders belanden wil je ook niet.

Na het taxi ritje zijn we het ene na het andere winkeltje ingelopen. En het prettige is dat ze 9 van de 10 keer niet opdringerig zijn !! Was voor mij een hele belevenis aangezien ik gewend ben dat je ze 1 voor 1 hun kraampje insleuren ! Hier zeggen ze hooguit de prijs als je wat in handen hebt, en laten je vrijwel met rust. Echter vind ik dat 10x beter want je koopt op deze manier eerder wat. In andere landen ging ik op een gegeven moment de winkels niet eens meer in om dat ik het compleet zat was overal op en niet zo vriendelijke manier behandeld te worden. Maar hier pakken ze het stukken slimmer aan :) toen we op een gegeven moment maar eens bedachten dat het misschien slim was te kijken waar we waren, schokken we ons een hoedje. Wat bleek we waren inmiddels al ruim 4uur zo goed als rechtdoor aan het lopen een waren een heeel eind van huis beland. Maar toevallig wel in de buurt van 1 van de vele meren hier die we graag wouden zien ! Dus we besloten dat meer op te gaan zoeken. Met de kaart op zak liepen we daar in het drukke Hanoi en vroegen af en toe waar we heen moesten. Gelukkig wist 1 van ons de vietnameese woorden voor rechtdoor/links/rechts ect. en zo kwamen we na lang lopen en helemaal gesloopt door de hitte aan bij het meer ! en besloten hier bij een restaurantje wat te eten/drinken.

Echter kon de bediening compleet geen engels en liepen ze steeds wat giechelend om ons heen.. Terwijl ze eigenlijk geen bal snapte van wat we probeerde duidelijk te maken. Aangezien mijn huisgenootje sophie water kreeg ipv. cola. We allemaal borden kregen terwijl maar 2 eten hadden besteld. En de smootie die Nikki had besteld daar deden ze zo'n 45 min over (denk dat het fruit nog geplukt moest worden) en zijn ze 2 keer voor aan de tafel geweest, ze probeerde iets duidelijk te maken, maar wat weten we nog steeds niet ! Alle vragen die we daarna hadden reageerden ze niet eens meer op, ze keken en liepen dan snel door. Tja terwijl ze ons van een afstandje zaten te bekijken verwonderde wij ons over de wat vreemde bediening. Maargoed toen we om de rekening vroegen stonden ze snel genoeg weer naast ons ! (jaja dat begrepen ze wel !)
en uiteindelijk maar met de taxi terug gegaan aangezien we niet zo'n zin hadden om nog zo'n 6 uur terug te sjouwen..
's avonds kreeg iemand een berichtje van het andere vrijwilligers huis of we mee wouden naar snake village. (dit is een bekend restaurant waar ze slang serveren.) Ik was niet van plan om te eten maar was wel erg nieuwsgierig hoe of wat dus besloot ik ook mee te gaan. Na een taxi rit van ruim een half uur stopte de taxi midden in een wat afgelegen wijk. Wij vonden het allemaal wat op een getto lijken maargoed.. en volgesmij is dat restaurant ook het enige waarvoor toeristen hierheen komen. Moesten wat smalle straatjes door, maar daar waren we dan : Snake villages. En dat werd ook meteen duidelijk. Kooien met slangen erin, maar ook gevogelte zat opgepropt in kooien. Bij de kooien was een soort van kleine keuken op een verhoogde grond met een laag hek eromheen. Kreeg eigenlijk meteen de rillingen van alles wat ik zag, en tja het was helaas alles behalve schoon, wat ook mee werkte aan het gruwel gehalte. Toen mochten we tot onze verbazing zelf onze slang uitkiezen... De Cobra was het duurst en een gewone het goedkoopst. verder ging de prijs uiteraard uit van de groote ervan. De 3 jongens die mee waren wouden de cobra hebben, dus daar hadden wij als 3 meiden weinig meer over te zeggen. ( niet dat het mij veel intereseerde maargoed !) Daarna hielden ze de beesten even omhoog zodat we ze uitgebreid konden bekijken. Toen de jongens de keus hadden gemaakt, tja.. je kunt wel raden wat er toen gebeurde. met het slachten van het arme beest kon je gewoon mee kijken, en het was typisch een moment waarop je het niet wil zien en toch kijkt.. Zal de precieze details achter wege laten haha. Het scheelde voor mij dat het niet een beestje is met een zacht vachtje en lieve oogjes. maar echt heel prettig vond ik het ook niet.
Verder kon je nog kiezen of je het hart en het bloed ook wou hebben of niet. Aangezien de jongens niet goed bij hun hoofd waren zeiden hun natuurlijk volop ja !!

En zodra we aan ons tafeltje zaten (in een trouwens ontzettend mooi restaurant !!!) kregen we dat dus eerst voor onze kiezen. Ze mengen het bloed met wodka en heb dit acuut afgeslagen. en toen ik de gezichten zag van de rest die het wel dronk was ik ontzettend blij met mijn keus :) Na dit vieze drankje werden 10 gerechten geserveerd waarin delen van de slang verwerkt waren. Ik was het niet van plan maar heb na lang staren naar het stukje vlees (wat nog precies leek op slang, aangezien ook de huid erop zat) en vooral lang twijfelen toch het stukje in mijn mond gestopt. Nu vraagt zich natuurlijk iedereen af of het naar kip smaakt !.. maar nee het smaakt zeker niet naar kip. De rest vond het naar zeevruchten smaken , maar aangezien ik die niet eet kan ik hier geen oordeel over geven. Ook heb ik wat andere gerechten geprobeerd, maar kan niet zeggen dat ik ook maar iets echt smakelijk vond. Maarja de ervaring was toch wel apart, en aangezien ik thuis al moeilijk doe om een blaadje sla en gewone groente ook best een overwinning ! ( en nu denkt mijn mam meteen : Mooi dan kun je thuis ook gewoon sla gaan eten !! Maar dat zien we thuis wel weer haha) En volgensmij heeft het personeel wat een tafeltje naast ons zat als ze niks te doen hadden zich kostelijk vermaakt met onze reacties op het eten, aangezien ze niks anders deden dan ons uitlachen :)

na dit uitje hadden we bedacht om naar de wel bekende karaoke bar te gaan.. We hadden al een idee welke van de vele hier we zouden kiezen! het gebouw met de meeste flikkerende lichtjes aan de buitenkant leek ons een goede! We hadden wel even zin om naar zingende vietnameese mensen te kijken ( en ook eindelijk hun te kunnen uitlachen ipv. alleen andersom ) dus gingen vol goede moed naar binnen. Het zag er allemaal nogal luxe uit maar we liepen vrolijk mee naar boven met het personeel.. kwamen boven op een smalle gang met allemaal deuren, en 1 daarvan ging open .. en toen besefte we al heel snel dat dit niet was wat wij hadden verwacht. Het was een prive kamer om karaoke te zingen met een behoorlijke tv en luxe banken, en erger nog een eigen butler die de muziek voor je aan zet. En alles aan drinken en eten brengt wat je wenst. Er stond op tafel allemaal lekkers en er lagen mappen met de nummers die je kon kiezen. We keken elkaar stom verbaasd aan en als afleiding vroeg 1 van ons de drankenkaart aan de butler die vervolgens weg liep. We zeiden allemaal : Weg Wezen!!!!! Aangezien het toch echt niet de bedoeiling was dat we zelf gingen zingen! (en ons waarschijnlijk scheel moesten betalen!) dus toen de butler terug kwam riep Tom in het vietnemees : te duur !! en glipten met ons allen langs hem heen om vervolgens hard de trap af te strormen en het gebouw te verlaten. we lieten heel wat stom verbaasde gezichten achter en toen we buiten stonden schoten we met zijn alle in de lach. En we vonden de hele karaoke wel even best en gingen richting huis.

zondag zijn we 's ochtends naar een museum geweest, maar dat viel ons allen erg tegen. Daarna direct door naar een groot waterpark! even aan de hitte ontsnappen. toen we aankwamen stonden we ff vreemd te kijken en keken we de taxi chauffeur aan of we wel goed zaten. We hoorden al keiharde vietnameese irritante kinderliedjes (maar er was geen kind te bekennen) en zag een groot reuzenrad en een achtbaatje ect. Maar niet iets wat ook maar leek op water. De informatie was niet in het engels te vinden dus na met handen en voeten uitleggen wat we van plan waren ( we stonden allemaal enthousiast zwem gebaren te maken) bleek dat we wel goed zaten. En kochten een ticket. Moesten door het soort van pretpark om in het waterpark te komen. Wat mij opviel is dat er geen blanke te bekennen was en echt druk was het ook niet. Na een heel gedoe om aan een kluissleutel te komen en de spullen erin gestopt te hebben gingen we het water in :) het was trouwens verassend schoon! Het was lekker even te kunnen zwemmen. Al moest ik wel even wennen constant te worden aangestaard terwijl je in je bikini staat.. Niet heel prettig maar het went! Soms voel je je in vietnam net een beroemd persoon aangezien je vaak met mensen op de foto moet ! De vrouwen hier willen een zo licht mogelijke huid en dragen wanneer ze in de zon komen dan ook een jasje en bedekken zich zo veel mogelijk om te voorkomen dat hun huid donkerder word. En zonnebrand creme ect. vinden ze maar troep. Maargoed veel mensen vinden dan ook dat we mooi zijn en willen daarom een foto :)

na het zwembad uitje wouden we naar het geschiedenis museum van Vietnam. Daar aangekomen bleek deze te zijn gesloten. Helaas.. Dus hebben maar een restaurant op gezocht om wat te eten. Je kon hier van alles krijgen en niet alleen vietnamees. Na de slang van de dag ervoor besloot ik dat ik vandaag maar lekker voor iets makkelijks ging : Tomaten soep en spaghettie ! haha en de tomatensoep was de lekkerste die ik ooit gehad had :) aleen een beetje vreemd dat ik het zo goed als gelijk geserveerd kreeg.

daarna keerde we huiswaarts, en ben ik na mams en mathyn gesproken te hebben mijn bedje in gedoken, aangezien ik wel toe was aan wat slaap na het leuke maar ook drukke weekend !

  • 10 September 2014 - 17:14

    Maggie:

    Nou Samantha, Super blog. Blij te horen dat je hebt genoten van winkelen leuk verhaal. Nou snake village, nee!! niks voor mij, dat je kijken konden ( brave) haha maar je heb het geproefd. Straks thuis moet je van af nou alles wat pootje schaft . haha. karaoke moest ik wel om lachen, zie het al voor me. Pech met museum, maar kon altijd ander keer. skype geweldig. gaat je goed Samantha. liefs xx

  • 10 September 2014 - 18:22

    Syl:

    Das inderdaad toch anders dan shoppen in Arnhem. Durf het bijna niet te vragen maar ehhh hadden ze daar ook pindarotsjes in witte chocola? :-)

  • 10 September 2014 - 20:30

    Marianne:

    Brrrrrrr, slang ik griezel al van de slakken op de menukaart in Frankrijk, leuke de dingen die je al hebt gedaan. Voortaan maar met de radio mee zingen i.p.v. zo'n karaoke bar haha. Dit was weer leuk om te lezen, ga nu naar je volgende blog. Gr uit Lettele.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Samantha

Actief sinds 05 Aug. 2014
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 15473

Voorgaande reizen:

01 September 2014 - 14 Oktober 2014

Dream it * Wish it * Do it !

Landen bezocht: