weekend 5.. Dagtrip naar Parfum pagoda! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Samantha Zennipman - WaarBenJij.nu weekend 5.. Dagtrip naar Parfum pagoda! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Samantha Zennipman - WaarBenJij.nu

weekend 5.. Dagtrip naar Parfum pagoda!

Door: samantha

Blijf op de hoogte en volg Samantha

08 Oktober 2014 | Vietnam, Hanoi

Hoihoi!

Hier weer een blog vanuit Vietnam!
Ten eerste kan ik jullie vertellen dat mijn trip naar Thuy An, (het bekijken van de rolstoel) is verplaats naar donderdag :(
Het halve personeel is ziek van het kantoor, dus konden ze dinsdag niet met me mee!

Dan nu de blog over afgelopen weekend..

Zaterdag heb ik een dagtrip gemaakt naar de Parfum Pagoda ( Wat echter niks met parfum te maken heeft , haha ) samen met Sarah en Natash.. Aangezien Sarah en ik al 3 weekenden compleet weg waren hadden we maar bedacht dat dit weekend even niet te doen! (zoals ook de andere in het huis!) en dus hadden we alleen een dag trip uitgekozen voor de zaterdag.

We moesten om 8 uur 's ochtends bij het gebouw zijn waar we de trip geboekt hadden. Al had die vrouw ons al verteld dat we ook wel 15min. later konden komen, want de bus was toch standaard een half uur te laat!! haha

Maargoed we waren op tijd weg gegaan, dus waren er keurig om 8uur! De vrouw belde naar de gids in de bus en vertelde dat de bus zowaar over 3minuutjes hier zou zijn... Die 3minuutjes werd een half uur, maargoed! de bus van Sapa was een uur te laat, dus die 30min. viel dan weer mee...

Het was een bus rit van maar 2.5 uur ongeveer toen we aankwamen bij een rivier.. Vanaf deze rivier moesten we een uur varen naar de parfum pagoda. ( parfum pagoda is eigenlijk een verzamel naam voor de 15 boeddhistische tempels en pagodes die gevestigd zijn in de bergen die alleen via de rivier te bereiken zijn. ) Van de 15 gingen wij de 2 mooiste/ meest bijzonder bezoeken.

De gids vertelde in de bus al dat er geen schaduw zou zijn op de bootjes, maar dat je voordat we de boot opgingen nog wel een hoed/pet kon kopen of iets degelijks om je hoofd te beschermen tegen de zon. En dat je dus ook vooraf je goed moest insmeren als dit voor jou van toepassing was! Dus ik haalde in de bus mijn pot zonnebrand crème al te voorschijn !!
En toen de bus stopte besloot ik maar een traditionele Vietnamese hoed te kopen! ( zo'n ronde hoed van bamboe, waar ze buiten de stad allemaal mee lopen) Want mijn hoofdhuid verbranden had ik niet zo zin in, En ach zo'n hoed is best grappig om te hebben! :)

Er volgde een tocht van een uur op een smal maar lang metalen bootje. Het was alles behalve een motorboot, maar we hadden een Vietnamese kapitein die de peddels met de hand bediende! We zaten met zijn 7en op 1 bootje, en aangezien de boot ondiep was en de bankjes laag, zaten we gezellig een uur lang met onze knieën in onze nek! En ook hadden we ergens een beetje spijt dat we de zaterdag hadden uitgekozen, aangezien het van mijn hele verblijf hier de warmste dag was !!! en de temperaturen wel boven de 35 uitgingen...
Dus dat maakte de boot tocht zonder schaduw en amper wind ook wat minder aangenaam.. Maargoed de omgeving was dan wel weer erg mooi!

Na de boot tocht (en de uitdaging om weer fatsoenlijk uit het bootje te komen, en niet met boot en al om te kieperen...) Liepen we door middel van trappen wat verder de bergen in...
Het is een toeristen plek, al moet ik zeggen dat we maar weinig toeristen gezien hebben, buiten onze groep om. Er komen ook veel Vietnamezen af op deze plek, dus tja misschien dat het daarom niet zo toeristisch voelde, ik kan tenslotte niet het verschil zien tussen de lokale inwoners en een Vietnamese toerist!

We gingen als eerste de dichtstbijzijnde tempel bezoeken, die te bereiken was via trappen, Bij de tempel kregen we wat uitleg van onze gids over het geloof boeddhisme en over de tempel waar we voor stonden. Van buiten af mochten we foto's maken, maar in de tempel was dit niet toegestaan.. Begrijpelijk, maar erg jammer, aangezien het echt prachtig was !
En we moesten onze schouders en knieën bedekt hebben.
Sarah had een korte broek aan, dus die liep onhandig met een grote handdoek om haar middel, om toch de tempel in te mogen! haha En we moesten onze schoenen uitdoen.

Na de tempel hebben we geluncht in het restaurant, (Wat goed te eten was!!) en hierna liepen we naar de lift die ons de bergen in zou brengen.
Het was eigenlijk zo'n ski lift, waarmee we de bergen op gingen. (er was alleen geen sneeuw, en zaten wij ipv. met ski's of een snowboard , met zonnebril en rugtas in de lift!
even was het spannend... want tja moet je zo'n Vietnamese lift wel vertrouwen ?? En kijkend naar de afgrond onder je... hadden we ergens onze twijfels of dit wel zo'n goed idee was. Maarja er gaan dagelijks mensen via dit ding omhoog en naar beneden, dus dat moest vast goedkomen ! Het hele ritje waren we dan ook wat gespannen, maar moesten er ook wel weer om lachen, en het uitzicht was ook zeker de moeite waard !

Eenmaal aangekomen aan de andere kant, moesten we nog een eindje lopen, door smalle straatjes met allemaal kraampjes waar je souvenirs kon kopen ect... en na niet al te lang lopen hadden we ook tempel nummer 2 bereikt. Deze lag echter in een grot,

We hadden ook een aantal Vietnamezen in onze groep en het was voor ons dan ook interessant om te zien hoe deze mensen bij alle altaars een ritueel deden, waar wij natuurlijk geen kaas van gegeten hadden..

Gelukkig hoefden we in de grot onze schoenen niet uit te doen, en mochten hier wel foto's maken.
Na het bezoekje aan deze groep volgde dezelfde weg weer terug naar de bus...
Het enige ding wat ons allen wel even boos maakte is het volgende...
De mensen die hier leven en de souveniers kraampjes ect. beheren, hebben ooit een manier bedacht om geld binnen te halen.
Ze vangren kleine eekhoorntjes, stoppen die in een klein zakje van gaas.. om vervolgens tegen toeristen te vertellen dat deze beestje heeeel zielig zijn en dat als je geld geeft je een eekhoorntje mag bevrijden in de tempel, en dat brengt dan geluk!!
De beestjes hebben allemaal een kapot neusje van het proberen te ontsnappen, en je eerste instinct zegt dan ook : Kopen!!! en zo snel mogelijk allemaal vrij laten (nee niet omdat dit geluk brengt, want dat is in mijn ogen gewoon een onzin verhaal die ze hebben bedacht om het aantrekkelijk te maken...) maar omdat deze lieve diertjes niet in een netje van gaas thuis horen.
Maar je 2de instinct zegt, vooral niet kopen. Zodra deze mensen er geld mee verdienen, gaan ze zo wie zo door met deze praktijken.. en voor iedere gekochte eekhoorn, komt er gewoon eentje terug in het netje van gaas... En je houd de cirkel alleen maar in stand..

Maar zodra die mensen je vertellen hoe zielig die beestjes zijn.. wil je ze wel een mep verkopen! zo zielig vinden hun die beestjes niet want dan zouden ze er wel mee stoppen! Maarja deze dingen zullen waarschijnlijk nooit op houden. En na er toch even na gekeken te hebben, zit er niks anders op dan gewoon doorlopen...
De beestjes krijgen natuurlijk eten, want tja... een dode eekhoorn is niet bepaald aantrekkelijk voor toeristen! maar dat is dan ook het enige...

De terug weg moest ik wel even lachen, we hadden 2 vrouwen ontmoet tijdens deze trip uit Australië, en die waren, eum een maatje meer ! toen we stonden te wachten bij de bootjes om weer aan boord te gaan, werd er gewenkt dat die vrouwen eerst moesten... Ze keken naar ons en zeiden : Tja we mogen niet meer voor in de boot, We zijn te dik !!! haha.. (de heenweg zaten ze wel voorin, wat zorgde dat er bijna water de boot in stoomde.. de vrouwen hadden echt humor, en hebben gedurende de dag dan ook genoten van hun aanwezigheid.

Het was fijn dat we dit keer een dag trip hadden, en ondanks de hitte was het een leuke dag!

Zondag hebben we gewoon doorgebracht in Hanoi, Want ook hier is ontzettend veel te doen en te zien, wat meer dan de moeite waard is. :)
ik doe nu al 3 dagen over om deze blog te typen volgens mij, maar heb steeds niet genoeg tijd! haha Druk druk druk.... En ook nu moet ik weer stoppen...
Maar dit keer maak ik er toch maar een eind aan! Byebye, en hopelijk heb ik van het weekend de tijd om jullie over de rolstoel te vertellen, en mijn laatste dagen Vietnam!

• 08 Oktober 2014 - 18:21

Maggie :

Hoi Samantha, Goh wat erg vervelend dat het datum voor rolstoel woord verplaats . Schiet niet op eh. Moest wel om lachen, jullie zijn te dik hahaha. ja ja lol. Vond het eekhoorn verhaal echt triest , dieren mishandelen, dieren misbruik . Weet best wel dat mensen willen verdienen, maar oh oh oh . Nou weer iets moois beleeft parfum Pagoda, klinkt heel mooi. Ik weet als je tijd hebt komt er toch mooi fotos op . Zal zeggen genieten van je laste dagen . bye bye liefs xxx

• 09 Oktober 2014 - 08:57

Marianne:

Hoi Samantha, het inm. bij jullie nov 14.00 uur ik hoop dat de rolstoel voor het jochie goed is (geleverd is). Ik wens je nog een paar hele fijne dagen toe. We lezen natuur nog hoe het met de rolstoel is afgelopen, ga straks echt je fantastische avonturen, de grappige, ontroerende momenten ect. missen hoor. Ik heb echt altijd uitgekeken naar je blogs. Byebye en tot gauw in ons koude kikker landje. Groet van ons allen Marianne

• 09 Oktober 2014 - 12:57

Annet:

Hoi Samantha, wat vliegt de tijd. Volgende week dinsdag kom je weer naar huis.
    Ik zal je blogs gaan missen, wat kun jij mooi, grappig en ontroerend schrijven over alles wat je daar hebt beleeft! Ik hoop dat het gaat lukken met het realiseren van de rolstoel, we zullen het binnenkort wel lezen op je blog.
    Geniet van je laatste dagen/ weekend en alvast een goede reis terug naar huis!
    Groeten van de Slinkmanski Clan ;))