Van alles en nog wat :) - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Samantha Zennipman - WaarBenJij.nu Van alles en nog wat :) - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Samantha Zennipman - WaarBenJij.nu

Van alles en nog wat :)

Door: samantha

Blijf op de hoogte en volg Samantha

18 September 2014 | Vietnam, Hanoi

hoihoi,

Op dit moment heb ik weer mijn mega lange pauze (11- 14.30 ) En heb de lunch achter de kiezen. De kids en de leraressen liggen allemaal plat, Maar ik kan nog niet echt wennen aan het tussen de middag slapen.. haha.
Dus heb ik mooi de tijd om jullie allemaal weer even op de hoogte te brengen wat er hier zoal gebeurt en wat ik meemaak.

Ben hier nou zo'n 2,5 week al voelt het al veel langer. door de ontzettend veel dingen wat je ziet en doet. En ik kan zeggen dat ik me prima thuis voel hier in Hanoi, en je beleeft het ene na het andere avontuur zonder dat je dit van plan was! Aangezien 9 van de 10 dingen net even anders gaan of zijn dan je je had bedacht.. haha
Zo denk je kip op je bord te hebben liggen, schijnt het eend te zijn. Wanneer je achter op de motortaxi zit krijg je voor je gevoel om de paar sec. een ongeluk.. al gaat het bewonderingswaardig tot nu toe altijd goed. Je denkt de straat noooit over te kunnen steken, aangezien er geen meter onbenut is door een weggebruiker Echter moet je gewoon de eerste stap zetten en dom door lopen op een rustig tempo en vooral niet te veel om je heen kijken en niet stoppen, En dan heb je zo maar de overkant bereikt, terwijl al het verkeer gewoon door reed. Je denkt dat de taxi chauffeur weet waar die heen moet, aangezien hij 10 x herhaald wat je zegt en aanwijst en vol overtuiging JA knikt en begint met rijden, Echter na een aantal kilometers beginnen ze druk Vietnamees te praten en weten ze ineens niet meer waar je heen moest, of hebben ze nogmaals bevestiging nodig.
Je denkt dat 5 man op een scooter toch echt wel het maximum is, en dan ineens zie je er 1 rijden met 6 mensen ! je had voor jezelf bedacht dat mensen hier geen hond eten, aangezien veel mensen hier hondjes hebben van klein tot groot die er goed verzorgt uitzien, En dan zie je toch ergens een vuurtje met een dier aan de spit wat toch helaas wel erg veel op die trouwe viervoeter lijkt. ( inmiddels weet ik dat er idd hond gegeten word, echter zien veel Vietnamezen deze dieren ook als lief huisdier en geen voedsel. en is er maar een klein deel van de bevolking die het eet. ) Je denkt dikke pech te hebben met je dunne matrasje op je bed, maar als je hoort dat de meeste Vietnamezen gewoon op de grond of houtje matje slapen (en niet omdat ze geen geld hebben maar omdat het de cultuur is).. ben je ineens wel heel blij dat je iig een matras hebt. Je denkt een sinaasappel te kopen gezien de kleur en de vorm... Blijkt de smaak er niet eens in de buurt te komen !
Je ziet ontzettend mooie reclame borden, dus denk je dat de winkel heel wat is.. hebben ze waarschijnlijk al hun geld daar in gestopt Want de winkel kun je amper winkel noemen...

En dit is maar een kleine opsomming van alles wat je hier dagelijks mee maakt! En dat alles maakt het juist zo leuk hier :) Hanoi is trouwens en grote maar ontzettend leuke stad. Vietnam is gelukkig nog niet zo toeristisch als andere Aziatische zoals Thailand. En mensen hier op straat zijn dus nog lekker verbaasd van de blanke huid en in mijn geval rode haar. Wat wel bewijst dat ze niet veel toeristen zien.

Je kunt hier 's avonds gewoon alleen over straat. Vietnamezen zijn over het algemeen ontzettend vriendelijk en laten je gewoon met rust ! Ik voel me veilig ook als ik even naar de winkel loop alleen. Wanneer jij een lach opzet krijg je er erg veel terug. En een aantal mensen en vooral kinderen begroeten je met een ''Hello'' En moeders met kleine kindjes op de arm komen naar je toe, om hun kind jou even beter te laten bekijken :) Ook gaan we nog steeds met de lokale bevolking op de foto ! De mensen hier hebben straks nog meer foto's van ons dan wij van hun ! haha

Zo nu en dan hebben we ook een uitje 's avonds na het werk, er is veel te doen en te zien in Hanoi, en daar zijn de avond uren prima geschikt voor ! Maandag hadden Nikki en Simone bedacht om een pedicure op te zoeken, Uiteindelijk kwamen ze via internet uit op een praktijk voor voetmassages. Dus dat werd hem ! Voor mij was dit compleet nieuw maar besloot lekker mee te gaan. Na een flink eind lopen waren we dan ook wel toe aan een voetmassage en hadden we de plek gevonden :) Ergens in een wijk met geen toerist te bekennen liepen we de zaak binnen. Het oogte al meteen prachtig, dus dat begon goed. Uitgelegd dat we alle 4 een voetmassage wouden (kan toch niet zo moeilijk wezen aangezien er een groot bord buiten hing met Foot massage, en er stickers van gekleurde voeten op de ruit geplakt zaten, moest dus goed komen ! Ze vertelde de prijs en het zou 1 uur en 15 min. duren. Hmmm beetje lang voor een voetmassage maargoed zou hier wel normaal wezen dachten wij.
We konden met de 2 vrouwen mee lopen naar een kamer met 4 super de luxe lig stoelen. (comfort kennen ze dus wel degelijk !!) wij ploften al neer want we hadden in lange tijd al niet meer zo iets comfortabels gezien haha. Totdat de vrouwen 4 roze broekjes en 4 roze hemdjes uit de kast toverde en gebaarde dat we dat moesten aantrekken . Eerste reactie van ons : ?????!!!! voor een voetmassage omkleden ?? Maarja ook dat gaven we de schuld van de nogal andere cultuur dus daar gingen we.. De roze broekjes en hemdjes gingen aan.. (hemdjes hadden geen schouder bandjes en waren aan de achterkant grotendeels open )
Het maakt ons niks uit als we maar mochten liggen in die geweldige zachte en grote stoelen !
De vrouwen gingen weg. we raakten niet uit gepraat over hoe fijn die stoelen waren toen er ineens 4 jonge Vietnamese jongens binnen kwamen.. Het gesprek viel stil en we begonnen met zijn alle te lachen en kwamen niet meer bij !! Dit was weer niet echt wat we verwacht hadden en vonden het allemaal nogal ongemakkelijk en wisten tussen het lachen door niet waar we nou moesten kijken.. Maarja ach als ze alleen je voeten masseren, prima dachten we.
Ze haalden voeten badjes voor ons en bedekten ons met een grote handdoek... Beetje vreemd dat we onze handen op de leuningen van de stoel moesten leggen nadat ze ook daar handdoekjes hadden neer gelegd.. We waren nog steeds wat aan het giechelen en vooral verbaasd over alles wat ons nu weer overkwam.. Toen de jongen tussen ons in gingen zitten ten hoogte van je heup, kwamen er nog meer vraagtekens die volgensmij zichtbaar af te lezen waren..
Vervolgens gingen ze onze armen masseren ??!
Eum tja we hadden om een voet massage gevraagd, en wisten wel dat de cultuur hier niet zo anders is, dat de voeten armen zijn en andersom.. Dus begrepen er niks van..
Onze conclusie : Onze voeten moeten even weken dus masseren ze onder tussen gewoon onze armen ! best logisch toch ?
Echter gingen ze van de armen naar de handen naar de benen, en ja ook onze voeten werden gemasseerd !! hahaha.. Maar uiteindelijk viel het kwartje dat dit geen voetmassage zou worden maar dat bijna alles mee genomen werd..(rug, nek , gezicht, hoofd ect.) Barsten zo nu en dan weer uit in een lach stuip en vooral ik bleef het allemaal maar ongemakkelijk vinden! Al wisten die jongens absoluut wat ze deden en waren ze niet zomaar van de straat geplukt! .. de jongens bleken zo rond de 25 te zijn, dit was ook het enige wat ze van ons Engels begrepen xD Maarja dat was misschien maargoed ook ! We lieten het allemaal maar gebeuren, we waren met zijn 4en dus dat zou wel goed komen. (was ik alleen geweest was ik al compleet in paniek weg gerend toen de jongens binnen kwamen !!)
De jongens praatte zo nu en dan in het Vietnamees waar wij dan weer niks van begrepen, maar echter was aan hun gezichten af te lezen dat ze hun werk helemaal niet zo vervelend vonden en volgensmij zaten ze ons uitgebreid te bespreken op een fluister toon. Want tja die jongens waren waarschijnlijk alleen Vietnamese figuurtjes gewend... waar wij niet bepaald op lijken! maar de indruk dat ze het heel vervelend vonden om meer ''vlees'' in handen te hebben kregen we niet. Gelukkig bleven ze beschaafd en volgens de regels hun werk doen ! en was het naast ontzettend ongemakkelijk niet heel vervelend !

Eenmaal buiten raakten we er niet over uit gepraat : Vragen om een voetmassage en een complete krijgen.. Die konden we weer op ons lijstje zetten met dingen die net even anders gaan haha!

Wat inmiddels ook op het lijstje mag is de manier van de kids laten plassen.. Ook erg bijzonder ! De kleintje worden hier niet mee genomen naar de wc.. Nee er word een soort van plas potje maar dan groter gepakt, en dan gaan ze gewoon het rijtje langs! broekje naar beneden en de meisjes worden er op gezet.. en bij de jongens houden ze de pot ervoor.. Ze zeggen per kind even Pssssssss (jaja dan weet het kind dat het moet plassen) En zo gaat het potje het klaslokaaltje rond en als iedereen geweest is pas leeg gegooid. Niet heel privacy gericht maar moet er wel erg om lachen !

zo nu weten jullie weer wat meer over mijn verblijf hier ! :)
Ik moet zo weer aan het werk dus laat het hier maar weer even bij..

Lieve groetjes ! :)

• 18 September 2014 - 10:36

Baukje:

Uit je verhaal blijkt dat je het wel naar je zin hebt! Hahahahaha ik wil ook wel zon massage,maar kan me voorstellen dat je als je alleen was geweest je hard de deur was uit gelopen!!!(in de roze kleertjes) Ik zie het al zo voor me,hahahaha!
    Nog veel plezier! XXX

• 18 September 2014 - 14:54

Marianne:

Leuk te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Was de soort of sinaasappel wel lekker dan? De volgende keer neem je gewoon een andere kleur (groen) en wel dezelfde vorm wie weet. Soms heeft het ook zijn voordelen als je de taal niet spreek en hun reclamebordjes kloppen niet, doe mij ook maar zo'n "voet"massage. Dat potje bij de kinderen gebruikt wordt is misschien niet zo privee, maar het is wel heel millieu vriendelijk je bespaart een hoop water. Slim hoor van de Vietnamezen!!!. Geniet van de lange pauzes als je terug bent kan je de hele dag weer aan de bak ;-). Voor je het weet zit de tijd erop nu het zoveel beter met je gaat. Byebye. Groetjes uit een lekker zonnig Lettele 26 gr. Heerlijk.

Ps: heb je na die "voet"massage niet heerlijk op je dunne matrasje kunnen slapen?

• 19 September 2014 - 17:19

Maggie:

Practig verhalen Sam, vooral voet massages haha.geweldig.Genieten van alles om je heen.fijne he!Veel plezier met je wmerk en vrije tijd. Liefs xx

• 20 September 2014 - 16:52

Syl:

Goh zeg, van het ene uiterste naar het andere. Leuk te lezen dat je jezelf ook in je vrije tijd prima vermaakt. Groetjes vanuit een regenachtig Schalkhaar.

• 20 September 2014 - 16:59

Syl:

Ow trouwens, ik heb de foto's van al dat eten eens bekeken. Heel lief dat je ons uit hebt genodigd om daar te komen eten maar ehhh ik geloof dat wij niet kunnen...! :-)))

• 22 September 2014 - 06:54

Jade:

Hahah wat een leuke verhalen schrijf je en wat ben je goed bezig! blijf zo sterk als je zelf bent en dan maak je zeker een verschil ookal is het zo iets kleins! ;)
    Groeten vanuit Nederland!

• 25 September 2014 - 13:41

Paula Steffin:

Enig verhaal over de Massage,tot nu toe doe je t geweldig goed ,zo je verhaaltjes te lezen...
    hou vol Samantha..eitje toch?!....zonder dat je t weet ben je weer hier met een rugzak vol met een geweldige ervaring en memories.......ik heb bewondering voor je,en smul van je ervaringen/verhaaltjes ,lieve groetjes van hierxxx