project keuze en visum - Reisverslag uit Twello, Nederland van Samantha Zennipman - WaarBenJij.nu project keuze en visum - Reisverslag uit Twello, Nederland van Samantha Zennipman - WaarBenJij.nu

project keuze en visum

Door: samantha

Blijf op de hoogte en volg Samantha

14 Augustus 2014 | Nederland, Twello

Hoi allemaal!

Hier even een update hoe het gaat met mijn voorbereidingen..
Tijdens het schrijven van mijn vorige blog moest ik nog kiezen tussen 2 projecten, Na lang en vooral veel twijfelen en dingen afwegen heb ik toch maar de knoop doorgehakt!
Al vond ik het wel erg lastig..

project 1 lag midden in de hoofdstad, (dus genoeg te doen en te zien in mijn vrije tijd, en veel faciliteiten in de buurt =) .. wel op zijn vietnamees maargoed! ) Mijn verblijf : 1 van de huizen van de organisatie met andere vrijwilligers. Ik zou dan gaan werken met kids ( 7 tot 15 jaar) met een verstandelijke beperking, wel was ook les geven een groot deel van dit project. in de ochtenden zorg bieden aan deze kinderen en daarna gaan ze naar hun ''school'' klasje. en ben je hier in de weer met de kinderen.

Project 2 : Dit project ligt 2 uur rijden van de hoofdstad, in het landelijke vietnam. En een aantal km van de dichtsbijnde winkels ect. Wel even anders dan bij project 1. Het gaat hier om Thuy An centre, Hier worden kinderen opgevangen en groot gebracht met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking. De kids zijn hier zo tussen de 0-16 jaar oud. Verder waren er meer verpleegkundige vaardigdheden nodig dan bij optie 1 en ging het wel voornamelijk om zorg ! De instelling krijgt geld van de overheid maar helaas is dat maar net genoeg om de kinderen van wat eten te voorzien, de instelling is dan ook arm en niet bepaald hygienisch ! het is geen doen om iedere dag in totaal 4 uur te reizen voor je project, Dus bij deze keuze verblijf je IN de instelling!

Tja... en toen moest ik kiezen.. project 2 sprak me meer aan, maarja voor me gevoel in de middle of nowhere van vietnam zitten in een instelling waar het personeel en zelfs de ''baas'' geen tot amper engels spreekt. Hmm.. Ver reizen in de weekenden om meer van vietnam en de cultuur te zien. En maar hopen dat ik basis faciliteiten in de buurt heb! wat dat betreft was project 1 veel idealer! xD

Ondanks alle ''obstakels'' die ik eerst op de weg zag bij project 2, heb ik toch hiervoor gekozen, Het project is ten slotte zo goed als wat ik graag wou en ik denk dat dat het belangrijkste is! En de kids die hier leven hebben het voor zo ver ik het nu kan inschatten niet best, en denk dat mijn hulp hier het meest tot zijn recht gaat komen :) de kids van project 1 krijgen tenslotte al veel meer vrijwilligers aangezien hier de zorg een stuk minder zwaar is en je hier wel kan werken zonder enige ervaring. Dus veel anderen kiezen al voor deze optie.

Wel maakt de keuze voor dit project het voor mij allemaal nog wat spannender! Aangezien de 6 weken nog net even wat primitiever en waarschijnlijk culturele shock worden dan ik tot nu toe had gedacht xD want in die instelling leven is denk ik niet niks. Maarja de kids om me heen maken vast alles goed, en mezelf aanpassen zal ik toch moeten, dus wat drempeltjes meer gaat me vast ook wel lukken =)

Visum : Die heb ik inmiddels binnen! dagje vrij gevraagd op mijn werk om naar de ambassade in Den Haag te kunnen. Want tja ik ga mijn paspoort + geld en papieren niet opsturen via de post! (als het weg raakt ben ik de sjaak..) Met volle vertrouwen (maar niet heus !) , na het lezen van wat reacties op internet en het bezoeken van de nogal nederlands vriendelijke website.. (lees : alles in het vietnamees.. en de links voor informatie in het engels die het niet doen..) Gingen mathyn en ik op pad.
Daar aangekomen konden we gelukkig naar binnen. want dat was ook nog afwachten aangezien er overal op internet andere informatie stond over openingstijden en dagen. Na mijn papieren (uit vietnam.. dus in het vietnamees) en de overige dingen afgeven te hebben aan de nogal slecht sprekende mensen en te roepen : I need a visa! met een glimlach :) Konden we daar wachten op het visum. Niet veel later na ook betaald te hebben had ik mijn visum in handen. Zo dat was weer een stapje dichter bij mijn vertrek :)
vol goede moed een kopie opgestuurd via de mail van mijn visum naar de organisatie. Tja en toen kreeg ik een mail terug dat ik het verkeerde visum heb!!! Neeeee.. =(
dus... Ondanks dat die formulieren in het vietnamees waren, (die die vietnamezen bij de ambassade toch zouden moeten kunnen lezen ?! en er op de formulieren stond dat ik daar vrijwilligers werk ga doen).. Hebben die mensen het gepresteerd om mij alsnog een verkeerd visum te geven!
de datums ect. heb ik wel gecheckt.. maarja nu bleek dat ik een C1 visum heb en een B3 moet hebben.. vraag me niet wat het inhoud xD en de rest op het visum is ook in het vietnamees en kan ik dus niet lezen.
al met al kan ik dus weer terug naar den haag! En dan maar hopen dat ik niet een heel nieuw visum hoef te betalen =O Weer opnieuw een dag vrij moeten vragen om een volgende week een nieuwe poging te wagen.
... word vervolgd !










Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Samantha

Actief sinds 05 Aug. 2014
Verslag gelezen: 333
Totaal aantal bezoekers 15437

Voorgaande reizen:

01 September 2014 - 14 Oktober 2014

Dream it * Wish it * Do it !

Landen bezocht: