Mijn nieuwe project ! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Samantha Zennipman - WaarBenJij.nu Mijn nieuwe project ! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Samantha Zennipman - WaarBenJij.nu

Mijn nieuwe project !

Door: samantha

Blijf op de hoogte en volg Samantha

16 September 2014 | Vietnam, Hanoi

Hoi allemaal !

eigenlijk had ik nu aan het werk moeten zijn voor de 2de dag op mijn nieuwe project ! maar toen ik vanmorgen aankwam bleek er geen elektriciteit te zijn, dus ook geen werk vandaag ! hahaha..
Dus ik stapte weer achter op bij mijn chauffeur van de motortaxi en zit nu dus weer in het huis !

Even tijd om weer wat foto's te uploaden bij meerdere blogs. (volgens mij is het het makkelijkst om op foto's te klikken links in beeld. Dan krijg je een overzicht welke foto's er bij welke blog staan !

En nu dus ook tijd om jullie te vertellen over mijn eerste dag op het nieuwe project, gewoon hier in Hanoi :)

Mijn nieuwe project is een dag opvang/school voor kinderen met een verstandelijke beperking. Er worden hier zo'n 35 kinderen opgevangen.. Een heel stuk overzichtelijker dan de meer dan 200 in Thuy An !! De kinderen zijn allemaal gediagnostiseerd met autisme, al weet iedereen hier inmiddels dat ze autisme hier wel heeel ruim opvatten. Aangezien sommige kids hier duidelijk de kenmerken van Down hebben (je hoeft niet eens veel verstand te hebben om dit syndroom te herkennen) hebben de artsen autisme vastgesteld. Best bijzonder maargoed in Vietnam kan dit dus blijkbaar..
De directrice is een jonge vrouw die dit heeft opgestart in 2010, en werkt vol plezier en enthousiasme! Ze spreekt wat basis Engels (en is erg leergierig om meer Engels te leren), en gaf me meteen een warm welkom :) Ze is een schat van een mens en probeerde steeds even een praatje met me te maken, en me op mijn gemak te stellen. En het bijzondere vind ik toch wel dat zij ook gewoon mee helpt met de zorg en lessen van de kids, ipv. dat ze de hele dag achter een computer zit !

Het is een smal gebouw met 4 verdiepingen, beneden is de keuken, kantoor en ontvangst van de kinderen. 1ste verdieping zijn 2 klaslokaaltjes (1 voor gezamenlijke activiteiten en 1 ruimte als je kinderen apart wilt nemen om iets te doen ) en een badkamer. Dit is op de 2de en 3de verdieping het zelfde. Op de 4de verdieping hebben ze een soort van sport ruimte met een trampoline en wat klim rekken ect. zodat kinderen hun energie kwijt kunnen :) er zijn dus 3 klassen van iets meer dan 10 kids verdeeld in leeftijd. De jongste zijn de echte schatjes van nog maar een jaar of 2 die je werkelijk de hele dag wilt knuffelen :) de meeste kinderen zijn ook tussen de 2 en 15.

in iedere klas zijn zo'n 4 leraressen/verzorgers, allemaal jonge meiden met iets een opleiding of achtergrond. Ook hun zijn allemaal ontzettend lief en proberen met een paar woordjes Engels toch contact met me te maken. Ook leerde ze meteen mijn naam. En lachen me steeds toe met een glimlach. de kinderen zitten echter niet de hele dag in het zelfde lokaal maar er word hier regelmatig wat gewisseld onder de kinderen en lokalen en personeel.

Het grootste verschil is toch wel dat ze hier wel lief zijn voor de kinderen, wanneer ze huilen worden ze getroost en hier word wel de moeite genomen om de kinderen een knuffel en kus te geven en ze worden beloond wanneer ze iets goeds doen met een high five ! :) Ze krijgen regelmatig eten en drinken en zelfs lekkere dingen.
Wel krijgen de kinderen hier ook een tik als ze niet luisteren, maar op een menselijke manier. en gewoon met de hand. of tewel een corrigerende tik. Waar in mijn ogen niet heel veel mis mee is.

De kinderen zijn hier ook een heel stuk handelbaarder, en luisteren over het algemeen goed ! Dit bewijst in mijn ogen dat deze aanpak een stuk beter werkt dan die in thuy An, Waar de kinderen compleet flipte de hele dag.

Er is nog 1 andere vrijwilligster uit het andere huis (Ida uit Noorwegen) Zei is hier al 4 weken en kan me dus mooi op weg helpen :)

In de ook hier behoorlijk lange pauze kan ik kiezen wat ik wil, ik mag erop uit en de stad in, ik mag daar blijven en op de laptop van de directrice mijn ding doen, of ik kan slapen ect. Alle vrijheid dus !!

Gisteren heeft de directrice me wat lokale dingen laten proeven en vroeg constant of ik nog wat drinken wou en maakte een praatje, Erg gezellig ! en ook had het personeel de directrice gezegd dat ze me erg aardig en lief vonden !

Uiteraard is dit ook weer even wennen, en zoeken naar mijn rol als vrijwilliger maar ik heb een ontzettend warm welkom gehad, en weet zeker dat ik hier mijn plekje wel ga vinden. Het personeel staat open voor inbreng van tips en activiteiten en dat is erg fijn om te weten!
Ik voel me hier gewaardeerd, en weet nu zeker dat het een goede keuze was om te veranderen van project. Ik denk echter nog iedere dag aan alles van afgelopen 1,5 week in Thuy An en verwerkt heb ik dit zeker nog niet. En als ik echt stil sta bij alles wat er is gebeurt kunnen de tranen nog steeds over mijn wangen stromen. Maar denk dat mijn nicht Suzanne die ook vrijwilligerswerk gedaan heeft wel gelijk heeft : sommige dingen verwerk je pas thuis!

update rolstoel : De organisatie is er nog mee bezig !

Dit was het weer even voor nu :) ik ga maar eens bedenken wat ik op mijn vrije dag ga doen !! haha

Groetjes vanuit Hanoi :)

  • 16 September 2014 - 07:04

    Carla:

    Wat fijn om te lezen dat je het nu zo naar je zin hebt.je hebt een moeilijke maar juiste keuze gemaakt.Geniet van je vrije dag en veel plezier meid!

  • 16 September 2014 - 11:16

    Ria :

    Hoi Sam Bij je beschrijving van je huidige project ,kan ik mij wel een voorstelling maken hoe het er ongeveer uitziet. Wat fijn dat je het naar je zin hebt.En zo is het leerzaam van beide kanten.Ik ben benieuwt naar je verdere " avonturen ".lieve groet ( ook van de rest )

  • 16 September 2014 - 13:56

    Patty:

    Net even wat dagen van je terug gelezen. En wat fijn om nu te lezen dat je hier je wel welkom voelt. En wat moet het naar geweest zijn bij het andere project.. ik hoop dat je het hier na je zin krijgt.
    Liefs Patty

  • 16 September 2014 - 14:14

    Marianne:

    Hoi, de troonrede is hier weer voorgelezen. (Hoedjesdag in de volksmond) we moeten je natuurlijk ook op de hoogte houden van de gebeurtenissen in Nl ;-).Heb vanochtend je foto's bekeken leuk hoor. Is de stroomstoring al voorbij of heb je er in het vrijwilligershuis geen last van. Goed om te lezen dat je op dit project al thuis begint te voelen. Voor straks lekker slapen en morgen weer gezond op met elektriciteit byebye.

  • 16 September 2014 - 19:23

    Maggie:

    Hoi Samantha, Heel fijne te lezen dat je plekje gevonden hebt. En dat je lieve mensen om je heen hebt. die omhelst, en waardeerder jou. Geniet er van, en van je vrije dagen, veel daar te beleven. Vond foto's van Halong bay super mooi.
    tot blogs veel leifs xx vanuit Deventer xx

  • 16 September 2014 - 21:24

    Syl:

    Ben blij dat jouw aanwezigheid bij het nieuwe project wel gewaardeerd wordt en dat men daar niet alleen lief voor de kinderen maar ook voor jou is. De foto's zijn leuk! Groetjes uit Schalkhaar

  • 17 September 2014 - 17:04

    Baukje:

    Hoi Sam,wat fijn dat je het nu zo naar je zin hebt,en dat het nu wel gewaardeerd word! Je hebt er dus goed aan gedaan om naar een ander project te gaan. Ik hoop dat je een fijne tijd te gemoed gaat. Mooie foto's trouwens!Dikke knuffel! XXX

  • 17 September 2014 - 22:05

    Sanne:

    Aaaaah! Kijk! Dat is beter! Zowel voor jou als voor de kindjes! Fijn sam! Geniet er van!
    Liefsss

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Samantha

Actief sinds 05 Aug. 2014
Verslag gelezen: 365
Totaal aantal bezoekers 15425

Voorgaande reizen:

01 September 2014 - 14 Oktober 2014

Dream it * Wish it * Do it !

Landen bezocht: